Shading is de term die in 3D modelling gebruikt wordt voor het proces
van materialen en texturen op het surface model te plaatsen.
De materiaalstructuur is afhankelijk van het gewenste resultaat. Voor realistische renders die enkel binnen het blender programma worden gebruikt zullen we steeds Full PBR aanraden. Worden de objecten geëxporteerd via OBJ of DAE dan vallen alle node gebaseerde eigenschappen weg bij export.
Materiaal opbouwen met foto's
Volledig gebaseerd op foto van materiaal
Geen aanpassingen in het 3D programma mogelijk.
Beperkte materiaal properties leidt tot minder realistische weergave
Export in .FBX, .OBJ, .DAE mogelijk
Materiaal opbouwen met foto's & nodes
Image textures met nodes bewerken, daarna doorgegeven naar PBR node.
Realistisch, hoge graad van aanpassing.
Kan geoptimaliseerd worden voor andere formaten
Export standaard in . BLEND formaat
Materiaal opbouwen met nodes
Volledig Node Based, materiaal wordt handmatig opgebouwd
Hoge graad van aanpasbaarheid
Tijdsintensief
Enkel export in . BLEND formaat
Surface modeling is een flexibele manier om 3D-modellen te creëren, waarbij het mogelijk is om gladde, vloeiende vormen en complexe topologieën te vormen. Dit maakt het ideaal voor product visualisatie.
Film props met complexe afwerking, technische prototypes, creatieve branding, relatiegeschenken, gepersonaliseerde artikelen, eigen 3D ontwerpen en meer.