Shading is de term die in 3D modelling gebruikt wordt voor het proces
van materialen en texturen op het surface model te plaatsen.
De materiaalstructuur is afhankelijk van het gewenste resultaat. Voor realistische renders die enkel binnen het blender programma worden gebruikt zullen we steeds Full PBR aanraden. Worden de objecten geëxporteerd via OBJ of DAE dan vallen alle node gebaseerde eigenschappen weg bij export.
Volledig Node Based, materiaal wordt handmatig opgebouwd
Hoge graad van aanpasbaarheid
Tijdsintensief
Enkel export in . BLEND formaat
Volledig gebaseerd op foto van materiaal
Geen aanpassingen in het 3D programma mogelijk.
Beperkte materiaal properties leidt tot minder realistische weergave
Export in .FBX, .OBJ, .DAE mogelijk
Image textures met nodes bewerken, daarna doorgegeven naar PBR node.
Realistisch, hoge graad van aanpassing.
Kan geoptimaliseerd worden voor andere formaten
Export standaard in . BLEND formaat
Dat zijn 3D modellen met een quad mesh.
Deze worden gebruikt voor realistische renders, creatieve projecten of simulaties.
Het model wordt opgesplitst in verschillende 2D vlakken waarop later image texture gemapt worden. Sommige onderdelen kunnen pas gemapt worden wanneer seams de mesh opdelen.
Een cilinder zal bijvoorbeeld enkel in 2D gemapt kunnen worden als uiteindes en samenkomst van het object gedefinieerd worden.
Nood aan een 3D modeling expert?
Wij bekijken samen met jou welke 3D modeling techniek het best bij jouw project past. Klik op de onderstaande knop om een gratis offerte aan te vragen.