Deze 3D model techniek wordt gebruikt voor het designen van organische prototypes
en digitale assets voor rendering en animatie.
Front
Sides
Back
Top
Op basis van referentie foto’s en technische tekeningen start de 3D ontwerper met het plaatsen van vertex punten, dat voor alle aanzichten.
Goed belichte foto's van het referentiemateriaal zijn ook aangeraden.
Specifieke details graag als close-up meeleveren
Het 3D model wordt opgebouwd uit quads. Dat zijn faces met steeds 4 punten.
Door deze meshstructuur krijgt elk model een edge flow waardoor we procedurele effecten en image textures vlot kunnen integreren.
Ook edge data zoals seams, creases, vertex groups en meer kan aan het model worden meegegeven.
Op deze mesh kunnen een heel aantal modifiers worden toegepast. Dat zijn non-destructieve aanpassingen op het model.
Nadat de mesh correct is opgebouwd moeten we het programma vertellen hoe de materialen op het 3d model worden geplaatst. Dat doen we door UV mapping.
Het model wordt opgesplitst in verschillende 2D vlakken waarop later image texture gemapt worden.
Sommige onderdelen kunnen pas gemapt worden wanneer seams de mesh opdelen. Een cilinder zal bijvoorbeeld enkel in 2D gemapt kunnen worden als uiteindes en samenkomst van het object gedefinieerd worden met een seam.
Shading is de term die in 3D modelling overkoepelend gebruikt wordt voor het proces van materialen en texturen op het model te plaatsen.
meer informatieNadat het model volledig is opgebouwd kunnen we, aan de hand van 3D simulaties, fysieke eigenschappen doorvoeren. Zo kunnen we realistische details integreren zonder manueel te moeten modellen.
meer informatieHet uitrenderen van een frame is het digitaal fotograferen van het 3D model,
de foto wordt per pixel berekend.
De tijd van de berekening is afhankelijk van de gebruikte lichtbronnen, de materialen, de grootte van gebruikte texturen, de resolutie van de render en meer.
Nadat de renders zijn geëxporteerd moeten deze nog verder behandeld worden. Voor het nabewerken van een render of animatie wordt er gekeken naar de regels van de fotografie.
meer informatieDoorgaans hanteren we een standaard resolutie van 1920x1080 px.
Renders worden standaard in JPEG of PNG formaat afgeleverd.
Deze afbeeldingen hebben een kleurdiepte van 16 bit.
Nood aan een 3D modeling expert?
Wij bekijken samen met jou welke 3D modeling techniek het best bij jouw project past. Klik op de onderstaande knop om een gratis offerte aan te vragen.