Surface modelling
in Blender3D

3D modellen voor realistische renders, creatieve projecten of simulaties.

Deze 3D model techniek wordt gebruikt voor het designen van organische prototypes
en digitale assets voor rendering en animatie.

vraag gratis offerte
Voorzijde van een paars Suzanne hoofd in Blender3D

Front

Zijkant van Suzanne, een mesh object in Blender3D met paars materiaal aan toegevoegd.

Sides

Achterkant van een 3D model in Blender3D. Uitgerenderd met Cycles render engine.

Back

Bovenaanzicht van een 3D model in de vorm van een apenhoofd in een paarse kleur

Top

Vertex modelling

  • Op basis van referentie foto’s en technische tekeningen start de 3D ontwerper met het plaatsen van vertex punten, dat voor alle aanzichten.

  • Goed belichte foto's van het referentiemateriaal zijn ook aangeraden.

  • Specifieke details graag als close-up meeleveren

Quad Mesh

  • Het 3D model wordt opgebouwd uit quads. Dat zijn faces met steeds 4 punten.

  • Door deze meshstructuur krijgt elk model een edge flow waardoor we procedurele effecten en image textures vlot kunnen integreren.

  • Ook edge data zoals seams, creases, vertex groups en meer kan aan het model worden meegegeven.

  • Op deze mesh kunnen een heel aantal modifiers worden toegepast. Dat zijn non-destructieve aanpassingen op het model.

Voorbeeld van een Quadmesh in Blender3D. Deze meshstructuur wordt gebruikt voor realistische renders en simulaties.
Voorbeeld van een UV map van een quadmesh in de vorm van een apengezicht. Een UV map bepaalt hoe een textuur over een 3D model gespannen wordt.

UV Mapping

  • Nadat de mesh correct is opgebouwd moeten we het programma vertellen hoe de materialen op het 3d model worden geplaatst. Dat doen we door UV mapping.

  • Het model wordt opgesplitst in verschillende 2D vlakken waarop later image texture gemapt worden.

  • Sommige onderdelen kunnen pas gemapt worden wanneer seams de mesh opdelen. Een cilinder zal bijvoorbeeld enkel in 2D gemapt kunnen worden als uiteindes en samenkomst van het object gedefinieerd worden met een seam.

Shading & Texturing

Shading is de term die in 3D modelling overkoepelend gebruikt wordt voor het proces van materialen en texturen op het model te plaatsen.

meer informatie

Simulaties & Physics

Nadat het model volledig is opgebouwd kunnen we, aan de hand van 3D simulaties, fysieke eigenschappen doorvoeren. Zo kunnen we realistische details integreren zonder manueel te moeten modellen.

meer informatie

Rendering

Het uitrenderen van een frame is het digitaal fotograferen van het 3D model,
de foto wordt per pixel berekend.

De tijd van de berekening is afhankelijk van de gebruikte lichtbronnen, de materialen, de grootte van gebruikte texturen, de resolutie van de render en meer.

meer informatie

Post Processing

Nadat de renders zijn geëxporteerd moeten deze nog verder behandeld worden. Voor het nabewerken van een render of animatie wordt er gekeken naar de regels van de fotografie.

meer informatie
Logo van Blender3D, een open source surface modelling programma voor 3D modelling rendering en animatie.

Blender3D

Export

  • Doorgaans hanteren we een standaard resolutie van 1920x1080 px.

  • Renders worden standaard in JPEG of PNG formaat afgeleverd.

  • Deze afbeeldingen hebben een kleurdiepte van 16 bit.

Vraag een gratis offerte aan

Nood aan een 3D modeling expert?
Wij bekijken samen met jou welke 3D modeling techniek het best bij jouw project past. Klik op de onderstaande knop om een gratis offerte aan te vragen.

Ga naar formulier